A nyak nyirokcsomója fáj a vállízületet. A nyirokcsomó-megnagyobbodás okai

A nyirokcsomó-megnagyobbodás okai

Miért kezd el fájni a váll?

Néhány egyszerű gyakorlat vállfájdalom ellen hatásos lehet a mindennapokban a fájdalom enyhítésére. Hogyan épül fel a vállízület?

  1. A vállfájdalom leggyakoribb oka a vállízületet beborító és mozgató izomköpeny rotátor köpeny degeneratív eredetű — nem traumás — részleges vagy teljes léziója szakadása.
  2. A nyirokcsomók duzzanatát nem minden esetben kíséri fájdalom, azonban bizonyos esetekben a fájdalom intő jel lehet!

A vállízület az egyik legnagyobb mozgásterjedelemmel rendelkező ízületünk, a felső végtag laza, szabad mozgását teszi lehetővé. A vállízület egy gömbízület, a felkarcsont feje és a lapocka ízületi vápája alkotja, melyek egy vékony porcgyűrű segítségével kapcsolódnak egymáshoz.

Speciális anatómiai felépítésnek köszönhetően bármilyen irányú mozdulatra képes. A vállízület mozgatásáért és stabilitásáért nagy részben a környező izmok felelősek, elsősorban az ízületet körülvevő rotátorköpeny.

A megnagyobbodott nyirokcsomó helye is árulkodó

Ez a négy izomból álló köpeny minden irányból körbeveszi és stabilizálja az ízületet. Az izmok túlterhelése következtében az izomegyensúly azonban felbomlik, mely a vállfájdalom leggyakoribb oka. Miért kezd el fájni a váll? Annak ellenére, hogy a vállízületet testsúllyal nem terheljük, vállunk közvetve mégis nagy igénybevételnek van kitéve, hiszen kezünkkel számtalan tevékenységet végzünk nap mint nap, melyhez a vállízület juttatja el karunkat a térben bármely pontra.

Hol és hogyan helyezkednek el a fej-nyak területi nyirokcsomók?

Ezen tevékenységeket jobbára a testünk előtt vagy mellett végezzük, egyoldalúan terhelve ezzel az ízületet mozgató izmokat. Az izomegyensúly felbomlása pedig fájdalomhoz vezet, melynek leggyakoribb oka az izom túlterhelése.

mit lehet enni térdízület artrózisával

Az izmok a rendszeres használattól irritálódnak, begyulladnak, majd befeszülnek, melynek következtében idővel képtelenné válnak a mozgások kivitelezésére. Ezek az úgynevezett degeneratív vállfájdalmak jobbára a túlterheléstől vagy az egyoldalú használat miatt alakulnak ki.

Bármi is az ok, érdemes felkeresnie panaszával háziorvosát!

A fájdalom hatására önkénytelenül is olyan tartást veszünk fel, melyben kevésbé fáj a váll, általában kissé előre, felfelé húzzuk. Ha ezt a testhelyzetet sokáig tartjuk fenn, kialakul egy ördögi kör: a váll fáj, ezért minimálisan mozgatjuk, ami miatt beszűkül a mozgásterjedelem, melyből kimozdítva ismét fájdalom jelentkezik.

Fájdalmak diagnózisa

Ennek eredményeként olyan mértékű mozgásbeszűkülés is kialakulhat, mely mindennapi életünket is megnehezíti, ugyanis a hétköznapi mozdulatok, mint a ruha felvétele, a nyak nyirokcsomója fáj a vállízületet egy tárgy leemelése a polcról is lehetetlen feladattá válik.

Ezt az állapotot befagyott váll szindrómának nevezzük. Fontos tehát, hogy kismértékű fájdalom esetén is rendszeresen mozgassuk át a vállízületet, hogy mozgásterjedelmét megőrizzük.

porc gyulladás

Milyen egyszerű gyakorlatokkal enyhíthetünk a váll fájdalmán? Néhány egyszerű gyakorlat segítségével kimozgathatjuk a vállízületet, nyújthatjuk izmait, visszaállítva ezzel a váll mozgástartományát.

A testszerte megtalálható nyirokcsomók duzzanata hétköznapi jelenség, a legtöbb esetben valamilyen fertőzés, gyulladás áll a hátterében. Időnként azonban súlyosabb problémát is jelezhet a duzzanat. A testünk számos részén megtalálható nyirokcsomók elsődleges feladata a nyirokfolyadék megszűrése és elemzése. A nyirokfolyadék a vérhez hasonlóan a testben kering. Mikor a nyirokfolyadék áthalad a nyirokcsomókon, a szervezet érzékeli a benne található kórokozókat, vírusokat vagy baktériumokat, az elhalt vagy beteg sejteket, esetleg más, betegségre utaló anyagokat, és azonnal fel is veszi ezek ellen a harcot.

Az alábbiakban bemutatunk 5 gyakorlatot, melyek nagyjából összesen 5 percet igényelnek, és nagyban hozzájárulhatnak a vállfájdalom enyhítéséhez is. Ehhez a felkart először vízszintes helyzetben oldalra kinyújtjuk, majd könyököt 90 fokban behajlítva az alkart felemeljük.

A nyirokcsomó-megnagyobbodás okai

Az alkart felfektetjük magunk mellett az ajtófélfára. Támadó állást veszünk fel, majd a törzs mozdítása nélkül előre dőlünk B.

hogyan kezeljük az ízületeket és az ereket

Ügyeljünk arra, hogy a két váll párhuzamos maradjon, ne engedjük az ellentétes vállat előre dőlni. Ezt a pozíciót tartsuk 15 másodpercig.

kenőcs szagú ízületekre

Ezután a felkart 90 fok fölé emeljük, és így támasztjuk ki alkarunkat, majd előre dőlve ismét 15 másodpercig nyújtjuk C. Végül 90 fok alá visszük a kart és így is megismételjük a gyakorlatot A.

Panaszok nyirokcsomó-megnagyobbodás és -gyulladás esetén

A másik kart is ugyanígy mindhárom pozícióban megnyújtjuk. Ehhez csípőszéles terpeszbe állunk, hátunkat kiegyenesítjük, két kezünket a hátunk mögött összekulcsoljuk, a vállakat pedig lefelé toljuk. A két kart hátunk mögött megemeljük, ügyelve rá, hogy közben ne dőljünk előre és ne emeljük fel vállainkat se.

Egyhetes életkorú csecsemőkban a musculus sternocleidomastoideus haematomája okozhat nyaki duzzanatot. Dermoid cysta Nyálmirigy bacterialis fertőzése az állkapocs peremén Fogtályog Kawasaki-betegség láz, kiütések, conjunctivitis Lásd: ebm Pajzsmirigy- parotis- vagy idegszövet eredetű tumorok Lymphoma vagy leukaemia Acut nyaki duzzanat Az esetek többségében az acut kétoldali nyirokcsomó-megnagyobbodás vírusos fertőzés következtében kialakuló lymphadenitis főleg adenovírus, Epstein-Barr vírus és cytomegalovírus. Néha streptococcus tonsillitis áll a hátterében, ami typusosan az állkapocsszegletben levő nyirokcsomók duzzanatát idézi elő. A nyirokcsomó 2,5—6 cm átmérőjű, nyomásérzékeny és vörös.

Ezt a pozíciót is 15 másodpercig kitartjuk, majd karunkat lassan leengedjük és ellazítjuk. Ehhez az egyik kart felemeljük a fejünk mellé, majd behajlítjuk úgy, hogy a kézfejet a két lapocka közé helyezzük. Másik kezünkkel fejünk fölött átnyúlva megfogjuk a behajlított kéz könyökét és elkezdjük hátra és magunk felé húzni azt.

közepes artrózis kezelés

A gyakorlatot a nyak nyirokcsomója fáj a vállízületet karral elvégezzük, másodpercig kitartva, majd ellazítjuk a karokat. Ellentétes karunkkal alulról, könyök felett megfogjuk és húzzuk ellentétes irányba magunk előtt.

5 egyszerű gyakorlat vállfájdalom ellen

Itt a váll hátsó részét és a hátunkat érezzük majd, hogy nyúlik. Figyeljünk rá, hogy vállainkat ne emeljük meg a gyakorlat közben.

Ezt a gyakorlatot is 15 másodpercig kitartjuk, majd ellazítjuk mindkét kart és elvégezzük a másik karral is ugyanígy. Ennek az 5 egyszerű gyakorlatnak a rendszeres elvégzésével megőrizhetjük és növelhetjük is vállunk mozgásterjedelmét, megelőzve ezzel egy esetleges vállműtétet is.

Fontos információk